Reklama

Najnowsze

  • 6 maja 2021
  • wyświetleń: 1787

Rodzaje motocykli: od wyczynowych po turystyczne

Materiał partnera:

Istnieje wiele rodzajów motocykli. Ważne jest, aby wiedzieć, jaki rodzaj motocykla kupujesz. Oto podsumowanie różnych typów tych jednośladów wraz z informacją, do czego są przeznaczone i jak są powszechnie używane.

1. Skutery i motorowery
2. Motocykle sportowe
3. Cruisery
4. Motocykle terenowe, enduro i motorcross
5. Motocykle turystyczne

Skutery i motorowery



W połowie lat 90. skutery, bardzo popularne na Zachodzie w latach 60-tych, ponownie zyskały popularność. Przyczyną boomu była rosnąca frustracja z powodu miejskich korków, tanich kosztów eksploatacji oraz pojawienie się pożądanych nowych modeli od japońskich producentów i włoskiej firmy Piaggio. Motorowery to motocykle z małym silnikiem (maks. 50 cm3), które osiągają prędkość maksymalną około 45 kilometrów na godzinę.

Skutery mają większe silniki niż motorowery, zwykle od 125 cm3 do 150 cm3, i mają ramę przejściową. Mniejszy silnik będzie miał tendencję do obniżania kosztów eksploatacji. Dzięki temu skuter będzie tanim, choć dość szybkim wyborem.

Motocykle sportowe



Na drugim końcu spektrum są motocykle sportowe, zbudowane z myślą o mocy i szybkości. Mają szybkie i mocne silniki, ostrą stylistykę i prowadzenie oraz aerodynamiczne konstrukcje. Ich rynek jest zdominowany przez japońskich gigantów: Hondę, Suzuki, Kawasaki i Yamaha. Inne marki to Ducati (Włochy) i Triumph (Wielka Brytania).

Ponieważ motocykle sportowe są zbudowane z myślą o szybkości i niesamowitym przyspieszeniu, początkujący motocykliści powinni dokładnie przemyśleć, zanim zdecydują się na zakup jednego z nich.

Cruisery



Dla wszystkich tych, którzy chcą poczuć wiatr we włosach niczym amerykańscy królowie szos, cruisery to jedyny możliwy wybór. Laikom najłatwiej opisać ten rodzaj motocyklu przez jedną sugestywną i legendarną markę: Harley Davidson. Zazwyczaj cruisery mają niskie siedzenia, długie rozstawy osi i, co najważniejsze, wyluzowany styl siedzenia.

Harley to nie jedyna marka: jest też mnóstwo japońskich motocykli tego typu, które są w stanie zapewnić ten niestandardowy wygląd za dużo niższą cenę. Inni producenci cruiserów to włoska firma Moto Guzzi i BMW. Niektóre cruisery, takie jak masywne Kawasaki VN2000, mają większe silniki niż niektóre samochody średniej wielkości.

Motocykle terenowe, enduro i motocross



Wszystko to są odmiany motocykli, które są używane głównie lub wyłącznie do jazdy terenowej. Istnieją setki stylów i odmian motocykli terenowych, od enduro, które są używane do długodystansowych jazd terenowych, przez pojazdy typu cross z przeznaczeniem wyłącznie sportowym, aż po motocykle trialowe, które są tak lekkie, że nie mają nawet siedzenia.

Wiele typów motocykli terenowych w ogóle nie nadaje się do jazdy po drogach. Musisz upewnić się, że Twój motocykl jest dopuszczony do ruchu drogowego, aby móc go używać na drogach w Polsce i innych krajach Europy.


Motocykle turystyczne



Jeśli chcesz jeździć od wybrzeża do wybrzeża przez Stany Zjednoczone lub wybrać się na wycieczkę po Europie, to motocykl turystyczny jest dla Ciebie. Zaprojektowane są z myślą właśnie o długich dystansach. Są to duże, wygodne pojazdy, stworzone z myślą o komforcie na szosie zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Motocykle turystyczne mają zazwyczaj duże szyby przednie, dużą pojemność bagażową, miękkie siedzenia oraz podgrzewane manetki kierownicy, a także deskę rozdzielczą wyposażoną w najnowsze technologie.

Wielu producentów oferuje różne warianty swoich motocykli sportowych, które są oznaczone jako sportowe/turystyczne. Często mają boczne sakwy na bagaż, które można zdjąć. Inne, takie jak klasyczna Honda Goldwing lub BMW K1600, to motocykle turystyczne specjalnie zaprojektowane do jednego celu: pokonywania kolejnych kilometrów.

Biorąc pod uwagę rozmiar tych pojazdów, w połączeniu z bagażem i pojemnością paliwa, nie jest zaskakujące, że motocykle turystyczne należą do najcięższych motocykli na drogach. Aby pomóc kierowcy, często mają więc takie funkcje, jak asystent ruszania pod górę, a niektóre nawet bieg wsteczny ułatwiający parkowanie.